Вівторок, 21.11.2017, 19:08
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Категорії розділу
Взаємодія відділення НСПП [66]
Колективні трудові спори [41]
Страйки та акції соціального протесту [9]
Запобігання виникненню КТС (К) [4]
Аналітична інформація [77]
Пошук
Календар
«  Вересень 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук
Головна » 2013 » Вересень » 25 » У нашій області, на щастя, низький рівень конфліктності на підприємствах
10:19
У нашій області, на щастя, низький рівень конфліктності на підприємствах
Вашій увазі представлено статтю начальника відділення НСПП в Рівненській області Миколи Краська, розміщену в газеті "Вільне слово" № 69 (14763) від 17 вересня 2013 року
 
Сьогодні гостем нашої газети є начальник відділення Національної служби посередництва і примирення в Рівненській області Микола Красько.
 
Шановний Миколо Вікторовичу, наближається 15 річниця від дня утворення Національної служби посередництва і примирення. Що за цей проміжок часу вдалось зробити ?
 
- Відповідно до положень Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів», Положення про Національну службу посередництва і примирення одними з основних завдань Національної служби посередництва і примирення та її відділень в областях є здійснення заходів із сприяння вирішенню колективних трудових спорів, запобігання їх виникненню, забезпечення здійснення соціального діалогу, вироблення узгоджених пропозицій щодо розвитку соціально-економічних та трудових відносин в Україні.
За 1999-2013 роки відділення здійснювало сприяння вирішенню 38 колективних трудових спорів, з яких 36 вирішено. Фахівці відділення брали участь у примирних процедурах на всіх стадіях вирішення колективних трудових спорів, зокрема у 40 засіданнях примирних комісій, 7 засіданнях трудових арбітражів та близько 200 узгоджувальних зустрічах. Прикладами вдалого вирішення розбіжностей в трудових колективах можуть слугувати розв’язання колективних трудових спорів між працівниками 22 шкіл міста Рівного та Рівненським міськвиконкомом, у Рівненській авіаметеорологічній станції, тощо.
Вирішуючи вказані завдання, відділення Національної служби посередництва і примирення в Рівненській області упродовж свого функціонування особливу увагу приділяє роботі із запобігання виникненню колективних трудових спорів. За весь період діяльності відділенням здійснювались заходи у 257 випадках дестабілізації на підприємствах, установах, організаціях області з чисельністю працюючих понад 90 тис. осіб., у 236 випадках вдалось запобігти виникненню колективних трудових спорів (конфліктів).
Відділення Національної служби посередництва і примирення постійно веде пошук нових форм і методів роботи. Тому з метою подальшого вдосконалення взаємодії сторін соціального діалогу, удосконалення системи партнерських взаємовідносин у грудні 2012 року утворена консультаційно-експертна рада з питань сприяння поліпшенню трудових відносин та запобігання виникненню колективних трудових спорів при відділенні Національної служби посередництва і примирення в Рівненській області, до складу якої увійшли представники державних органів, об’єднань та організацій профспілок і роботодавців. Робота вказаного дорадчого органу приносить плідні результати в питаннях запобігання виникненню колективних трудових спорів та підвищенню рівня правових знань.
Пріоритетним напрямком роботи відділення Національної служби посередництва і примирення в Рівненській області є інформування громадськості про діяльність як Служби в цілому, так і відділення в області. Підтвердив свою роль як перспективна форма інформування, здійснення консультаційної, роз’яснювально-правової роботи власний сайт в мережі Інтернет. Співпраця із засобами масової інформації області забезпечує гласність та прозорість діяльності Служби.
Завдяки вказаній роботі упродовж тривалого часу в Рівненській області спостерігається порівняно низький рівень конфліктності на підприємствах, в установах та організаціях. Так, майже відсутні відкриті протистояння між найманими працівниками і роботодавцями, значно зменшилась кількість проведених акцій протесту, безпосередньо пов’язаних із трудовими відносинами та страйків.
 
Миколо Вікторовичу, раз Ви підняли цю тему, то не могли би проінформувати читачів про порядок проведення страйку на підприємстві. Якими нормативними актами передбачена реалізація права громадян на проведення страйку та яка процедура його проведення ?
 
- Україною ратифіковано низку Конвенцій Міжнародної організації праці, що стосуються соціального партнерства, зокрема Конвенцію № 87 про свободу асоціації та захист права на організацію, 1948 р. (ратифікована 11 серпня 1958 р.) і Конвенцію № 98 про застосування принципів права на організацію і на ведення колективних переговорів, 1949 р. (ратифікована 11 серпня 1956 р.), мета яких – орієнтувати сторони на вирішення розбіжностей через конструктивний діалог, а не через протистояння.
Цілком слушно, що названі документи істотно впливають на подальший розвиток та реалізацію найманими працівниками права на колективний захист своїх соціально-економічних і трудових прав.
Ратифікувавши міжнародні договори, Україна взяла на себе зобов’язання забезпечити право на страйки, а також визнала право працівників і роботодавців на колективні дії в разі розбіжностей інтересів.
Право осіб, які працюють, на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів закріплено ст. 44 Основного Закону України. Аналізуючи цю норму Конституції України, можна констатувати, що право на страйк належить виключно найманим працівникам, тобто фізичним особам, які працюють за трудовим договором на підприємстві, в установі чи організації або у фізичних осіб, котрі використовують найману працю.
Згідно з цією статтею ніхто не може бути примушений до участі або до неучасті в страйку.
Право на страйк офіційно визнано Європейською хартією, що була ухвалена Радою Європи 18 жовтня 1961 р. Європейська соціальна хартія - фактично перша багатонаціональна угода, присвячена вирішенню трудових конфліктів. Хартія прямо визнала право на страйк. Так, ст. 6 Хартії, зокрема, встановлено, що з метою забезпечення ефективного здійснення права на укладення колективних переговорів Сторони визнають право працівників і роботодавців на колективні дії в разі конфліктів інтересів, включаючи право на страйк, з урахуванням зобов’язань, які можуть випливати з раніше укладених договорів. Пізніше, 3 травня 1996 р., було підписано Європейську соціальну хартію (переглянуту), підписану Україною 7 травня 1999 р.
Проведення страйку передбачено Законом України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)».
Зокрема в ньому передбачено, що страйк може бути розпочатий, якщо примирні процедури не призвели до вирішення колективного трудового спору (конфлікту) або роботодавець ухиляється від примирних процедур чи не виконує угоди, досягнутої під час вирішення колективного трудового спору (конфлікту).
Варто зазначити, що застосування найманими працівниками страйків у сфері найманої праці, як правило, відбувається за умови зіткнення різноспрямованих інтересів найманим працівників та роботодавця.
Суттєвою рисою страйку є те, що припинення роботи працівниками підприємства, установи, організації (структурного підрозділу) виявляється у двох формах:
- невихід на роботу, тобто відсутність працівників на роботі протягом робочого дня;
- невиконання своїх трудових обов’язків, так званий «страйк схрещених рук», коли працівники повністю припиняють роботу, залишаючись на своїх робочих місцях або в межах території підприємства, установи, організації.
Частиною 2 ст. 17 вищезазначеного Закону передбачено, що страйк застосовується як крайній засіб (коли всі інші можливості вичерпано) вирішення колективного трудового спору (конфлікту) у зв’язку з відмовою роботодавця задовольнити вимоги найманих працівників або уповноваженого ними органу, профспілки, об´єднання профспілок чи уповноваженого нею (ними) органу.
Виходячи із цього страйк може бути розпочатий найманими працівниками за наявності певних взаємопов’язаних умов, а саме:
- наймані працівники (окремі категорії найманих працівників) підприємства, установи, організації чи їхніх структурних підрозділів повинні перебувати в колективному трудовому спорі із роботодавцем, тобто відповідно до вимог чинного законодавства пройти процедуру вступу до колективного трудового спору і цей спір має бути зареєстрований Національною службою посередництва і примирення;
- примирні процедури (примирна комісія або трудовий арбітраж) не допомогли вирішити колективний трудовий спір (конфлікт) або роботодавець ухиляється від примирних процедур чи не виконує угоди, досягнутої під час вирішення такого спору (конфлікту);
- відсутні випадки, за якими найманим працівникам забороняється проведення страйку.
Доповнюючи останню умову, слід зазначити, що на відміну від особистих прав (право кожної людини на життя, повагу до її гідності, на свободу та особисту недоторканість тощо), які є невідчужуваними, право на страйк може бути обмеженим. Згідно з Конституцією України заборона страйку можлива лише на підставі закону. Так, відповідно до ст. 24 Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» забороняється проводити страйк за умови, якщо припинення працівниками роботи створює загрозу життю і здоров’ю людей, довкіллю або перешкоджає запобіганню стихійному лиху, аваріям, катастрофам, епідеміям та епізоотіям чи ліквідації їхніх наслідків. Забороняється проводити страйк працівникам (крім технічного та обслуговуючого персоналу) органів прокуратури, суду, Збройних сил України, органів державної влади, безпеки та правопорядку. У разі оголошення надзвичайного стану Верховна Рада України або Президент України можуть заборонити проведення страйків на строк, що не перевищує одного місяця. Подальша заборона має бути схвалена спільним актом Верховної Ради України і Президента України. У разі оголошення воєнного стану автоматично настає заборона проведення страйків до моменту його відміни.
Відділення Національної служби посередництва і примирення в Рівнеській області завжди готове прийти на допомогу сторонам соціально-трудових відносин в питаннях вирішення колективних трудових спорів, оголошення страйку, тощо. Адреса відділення НСПП в Рівненській області: 33028, м. Рівне, вул. Словацького, 1, Контактний тел. (0362) 22-60-22, електронна адреса: nspp_riv@icc.rv.ua .
Категорія: Аналітична інформація | Переглядів: 211 | Додав: nspp
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
© Відділення Національної служби посередництва і примирення в Рівненській області, Передрук матеріалів за умови посилання на nspp-rivne.ucoz.ua © 2017